جدول-اشتال-ناودانی

مقالات

جدول اشتال ناودانی UPE و UNP

فرآیند تولید ناودانی

ناودانی به روش نورد گرم (فابریک) و نورد سرد ( فرمینگ) تولید می گردد. ناودانی به روش نورد سرد را پرسی نیز می‌گویند که از فرم دادن ورق‌های فولادی تولید می‌گردد. و معمولا در مکانهایی از سازه که نیاز به تحمل فشار و تنش کمی هست از این نوع ناودانی استفاده می‌شود.

ناودانی نورد گرم (فابریک) که به دو نوع UPE و UPN شناخته می شود.

ناودانی به شکل یک کانال U تولید می گردد و کاربردهای گوناگونی در صنایع دارد.
نحوه تولید ناودانی فابریک که از فرایند نورد گرم حاصل می شود، پس از حرارت دادن شمش فولادی در دمای ۱۳۵۰ درجه سانتی‌گراد در کوره های پیش گرم و سپس عبور دادن آن از بین قفسه های نورد به شکل U در بستر خنک کننده در اندازه های ۶ یا ۱۲ متر برش داده می شود و پس از سرد شدن، آن را از دستگاه صاف کن عبور می دهند تا تنش های حاصل از نورد و سرد شدن آن را بگیرند تا محصول کاملا صاف بسته بندی شود.

ناودانی UPE :

ناودانی UPE در بازار فولاد با نام ناودانی معمولی یا ایرانی شناخته می شود که نسبت به نوع UPN وزن کمتری دارد. مورد مصرف آن در صنایع و ساختمان‌سازی بسیار زیاد می باشد و در دسته ناودانی های سبک قرار می گیرد. از سایز ۶۰ تا سایز ۲۰۰ در کشور تولید می‌گردد و از بزرگترین کارخانجات تولید کننده ناودانی UPE در ایران می توان به گروه صنعتی شکفته و فولاد ناب تبریز اشاره کرد.
جدول اشتال ناودانی یک جدول استاندارد است که وزن مخصوص و استاندارد هر ناودانی در آن قید شده است؛ برای محاسبه وزن این محصول و اطمینان از کیفیت آن می‌توان از جدول اشتال کمک گرفت.

 

"راهنمای

جدول اشتال ناودانی  UPE

ناودانی UPN :

ناودانی UPN در بازار فولاد با نام ناودانی اروپایی شناخته می‌شود. همچنین به آن ناودانی هم‌وزن هم گفته می شود. مصرف آن در صنایع، به خصوص صنایع ماشین سازی و نفت و گاز می باشد.
و در دسته ناودانی های سنگین قرار می‌گیرد. از سایز ۸۰ تا سایز ۲۸۰ آن در کشور تولید می‌شود و سایزهای بالاتر آن وارداتی است که از کشور ترکیه یا روسیه وارد می گردد.
جدول اشتال این محصول و راهنمای استفاده از آن، در ادامه مطلب آورده شده است:

 

راهنمای جدول اشتال ناودانی UPN

جدول اشتال ناودانی UPN

کاربرد ناودانی

ناودانی فابریک UPE معمولا در ساختن لوله، سازه های فلزی، آسانسور و مکانهایی که نیاز به تحمل فشار و تنش زیاد نیست، استفاده می شود. ولی ناودانی های UPN معمولاً در ساختن شاسی‌های ماشین آلات، سازه های بلند، استراکچرهای لوله های نفت و گاز، کشتی سازی و مکان‌هایی که نیاز به تحمل فشار و تنش زیاد است کار برد دارند.
ناودانی پرسی (فرمینگ)، معمولاً برای مکانهایی مانند کناف کاری، سقفهای کاذب و هر مکان دیگری که نیاز به تحمل فشار و تنش کم می باشد کاربرد دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید