کاربرد تسمه فولادی

مقالات

کاربردهای تسمه‌های نوردی:

تسمه های نوردی با خواص St37  مطابق ورق های فولادی St32 می‌باشد با این تفاوت که در عرض کمتر از ورق تولید می‌گردند. در ساختن انواع سازه‌های فولادی، سوله‌ها، تیرورق، کشتی سازی، ساختن ماشین های صنعتی(تریلرها)، درب و پنجره، تولید صفحه ستون و بیس پلیت‌ها، صفحات اتصال تیرها و ستون ها کاربرد دارند.

 

تسمه فولادی | سپاهان فولاد اسپادان
تسمه فولادی | سپاهان فولاد اسپادان

مشخصات تسمه‌های فولادی:

تسمه‌های فولادی نوردی، مخصوص تیرورق با ضخامت ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۵، ۲۰، ۲۵ و حتی ۳۰ میلیمترتولید میگردند. همچنین پهنای این تسمه‌ها از ۱۰ سانتی متر، ۱۵، ۲۰، ۲۵، ۳۰، ۳۵ و ۴۰ سانتی متر می باشد.
تسمه‌های فولادی نوردی با ضخامت های ۳، ۴، ۵ و ۶ میلی متر در پهنای ۲، ۳، ۴، ۵ و ۶ سانتی متر تولید می‌گردد. که بنابر نوع طراحی در سازه، مصرف می شوند.

مزایا و معایب:

از مزایای تسمه‌های نوردی نسبت به ورق فولادی، می توان به قیمت پایین‌تر آنها اشاره کرد. همچنین این تسمه‌ها دیگر نیازی به برشکاری ندارند و عیوبی مانند پیچیدگی در طول تسمه، خمیدگی و انحنا در لبه تسمه را ندارند. از دیگر مزایای تسمه‌های نوردی، به کاهش هزینه های برشکاری می توان اشاره کرد. پرت و ضایعات در مقاطع فولادی، جزء هزینه های خیلی زیاد می‌باشد که تسمه‌ها دیگر پرت و ضایعات نداشته و این امر به کاهش هزینه های تولید، کمک می‌کند. همچنین سرعت اجرای پروژه را بالا برده و در زمان ما صرفه جویی می نماید.

از معایب تسمه‌های فولادی، میتوان به عرض کم آنها اشاره کرد که در بعضی از قسمت های سازه های فولادی، قابل استفاد نیستند.

 

تسمه های فولادی، بهترین کاهنده زمان ساخت سازه فولادی:

تسمه های فولادی بسیار زیاد، زمان ساخت سازه های فولادی را کاهش می دهند. زمان برشکاری در ساخت یک پروژه، بیش از ۳۰ درصد زمان کلِ ساخت و سازه فولادی است که با استفاده از تسمه‌های فولادی این زمان را کاهش می دهیم و سرعت ساخت سازه را بالا می بریم.
همچنین در تهیه بیس پلیت و صفحه ستون، سرعت برشکاری بدلیل برش در یک طرف تسمه بسیار بالاتر از ورق های فولادی می‌باشد.

چگونه تسمه‌های فولادی، باعث کاهش هزینه ساخت می گردند؟

تفاوت قیمت تسمه های فولادی با ورق های فولادی زیاد می باشد. همچنین تسمه‌های فولادی نیاز به برشکاری ندارند که خود باعث حذف هزینه برشکاری است. همچنین بدلیل، صفر شدن پرت و بالا بودن هزینه های پرت در مقاطع فولادی، میتواند در کاهش هزینه های ساخت پروژه‌ها، سهم بسیار زیادی داشته باشند.

تسمه فولادی | سپاهان فولاد اسپادان

تسمه های فولاد _ تیر ورق

نورد ۶۵۰ ذوب آهن اصفهان، تولید تسمه های مخصوص تیرورق را انجام می دهد. تسمه تیرورق که حاصل تولید نورد گرم، از مواد اولیه نبشی می باشد دارای ضخامت های مختلف در پهنای متفاوت و طول ۶ متر و یا ۱۲ متر تولید می‌شود.
فرآیند تولید تیرورق که از اتصال تسمه ها به شکل H با استفاده از فرایند جوشکاری تولید می‌شود، نیازمند تسمه‌های با کیفیت خاص است یعنی عمل جوشکاری به خوبی انجام پذیرد و نبودن ضایعه در کناره ورق، باعث اتصال بهتر و در نتیجه تضمین ایمنی سازه می شود.
زائده‌هایی که از برشکاری ورق های فولادی ایجاد می شود، به خوبی برطرف نمی گردد؛ ولی تسمه‌های نوردی دیگر این زائده ها را ندارند و همچنین در یکنواخت بودن تسمه، عمل جوشکاری به خوبی انجام می گیرد که باعث بالا رفتن ایمنی سازه می شود.
مصارف تسمه‌های نورد درکشور، سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن، می باشد که شرکتهای معتبری چون ذوب آهن اصفهان، آریان فولاد، فولاد یزد، فولاد خراسان و پرگاس استیل، تولیدکنندگان عمده این محصول می باشند.

 

تسمه فولادی | سپاهان فولاد اسپادان
تسمه فولادی | سپاهان فولاد اسپادان

 

آنالیز شیمیایی و استاندارد:

آنالیز شیمیایی تسمه های نوردی تیر ورق، مطابق استاندارد   DIN 17100  و مارک فولاد ST37  می‌باشد با خواص مکانیکی ورق های فولادی ST37.

 

جدول خواص مکانیکی تسمه | سپاهان فولاد اسپادان

جدول عناصر شیمیایی تسمه | سپاهان فولاد اسپادان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید