فناوریهای نوین ساختمانی

مقالات

آشنایی سرانگشتی با فناوریهای نوین ساختمانی

امروزه نگرش صنعتی به ساختمان سازی، به مقوله ای مهم در جامعه ما تبدیل شده است. رشد روز افزون تقاضای مسکن و نیاز به انبوه سازی با رویکرد صنعتی شدن، ساخت و ساز را به واقعیتی انکار ناپذیر تبدیل کرده است. بررسی ها و مطالعات صورت گرفته حاکی از آن میباشد که در کنار توجه به مباحث اقتصادی و ارتقای سرعت ساخت و… با هدف تولید انبوه مسکن باید به پارامترهای مهم دیگری نظیر انطباق با الگوهای ساخت و ساز متداول و پایایی و دوام و بومی سازی و… نیز توجه نمود.

فهرست-مصالح-ساختمانی | سپاهان فولاد اسپادان

سیستم ساختمانی قابهای سبک فولادی سرد نورد شده (LSF):

سیستم سازه های فولدی سبک LSF)  (یکی از مناسبترین سیستمهای ساختمانی است که امروزه در جهان مورد استفاده قرار میگیرد. اصلی ترین عامل در سازه های فولادی سبک، مقاطع فولادی جدار نازک (LSF) می باشد. مقاطع فولادی جدار نازک، مقاطع فلزی سرد نورد شده ای می‌باشند که با استفاده از ورقهای فولادی نازک و با استفاده از روش ROLL FORMING شکل‌دهی می‌شوند. داشتن ضخامت یکنواخت در عرض مقاطع و استفاده از روش ROLL FORMING برای ساخت آنهاست که باعث میگردد تولید مقاطع در حجم بسیار بالا و با کیفیت مناسب و یکنواخت انجام گیرد.

 

فن آوری نوین ساختمان | سپاهان فولاد اسپادان
اصلی ترین عامل در سازه های فولادی سبک، مقاطع فولادی جدار نازک (LSF) می باشد

مزایای مقاطع فولادی جدار نازک:

– اغلب مصالح مورد استفاده در سیستم سازه های فولادی سبک، قابل بازیافت بوده و ۱۰۰ ٪ مصالح پرتی که در طول ساخت سیستم ایجاد می گردد قابل بازیافت می‌باشد.

– مقاطع فولادی جدار نازک، مقاطع بسیار مقاومی در مقابل خوردگی و ایجاد ترک میباشند.

مقاطع مورد نیاز برای ساخت ساختمان با سیستم (LSF) میتوانند با طولهای دقیق مورد نیاز سفارش داده شوند که این کار باعث میگردد حجم عملیات و تعداد کارگر مورد نیاز در محل سایت کاهش یافته و نیز پرت مصالح نیز به حداقل ممکن برسد. مصالح مورد نیاز برای ساخت این سیستم حداقل ۶۷ درصد سبکتر از مصالح مرسوم در ساخت و ساز میباشد.
جهت گیری کنونی سازه های فولادی سبک به سمت تکنیک پانل‌های پیش ساخته است که در این روش دیوارهای ساختمان در محل کارخانه و نصب این سیستم در محل کارگاه می گردد.

پروسه شکل دهی و ساخت مقاطع فولادی جدار نازک، یک سری سوراخ های استاندارد در جان این مقاطع ایجاد مینماید که عبور دادن سیم ها و لوله ها از داخل این سوراخ ها باعث ایجاد تسهیل در نصب سیستم های الکتریکی و لوله کشی ها در داخل دیوار می گردند.
این سیستم نسبت به بقیه مصالح، مزیت های بالاتری دارد.

انعطاف پذیری:

این مقاطع می توانند به صورت اعضای تکی و یا اینکه به صورت پانلهای آماده شده در کارخانه به سایت منتقل گردند. تنوع ضخامت و ابعاد مقاطع جدار نازک امکان انعطاف پذیری زیادی را در مرحله طراحی ایجاد می نمایند.

به عنون نمونه در طراحی یک سیستم خاص که ارتفاع تیرچه ها باید محدود باشد بدون اینکه فواصل المان های کف و یا دیوار را تغییر داد، میتوان با تغییر ضخامت مقطع جدار نازک این محدودیت را برآورده نمود.

با دوام:

در مقاطع فولادی جدار نازک، جمع شدگی و تغییر شکل و کج شدگی مقطع وجود نداشته و لذا مشکلات ایجاد شده برای پانلهای چوبی و پانل های گچی متصل شده به این اجرای فلزی تیر به حداقل ممکن کاهش خواهد یافت. همچنین فلز یک ماده غیر اورگانیک بوده و بنابراین در مقابل رطوبت و هجوم حشرات، مقاوم بوده و چرخش و کج شدگی و جداشدگی و ترک و خراش در آن ایجاد نخواهد شد.

وزن سبک:

مقاطع فولادی جدار نازک به دلیل سبک بودن، به راحتی قابل حمل و جابجایی در محل کارگاه بوده و لذا هزینه مربوط به کارگر را کاهش داده و نیز باعث خستگی مفرط نمی‌گردد.

قوی بودن مقاطع ( STRONG)  :

این مقاطع و سیستم سازه ای براحتی میتوانند بالاترین نیروهای زلزله و باد را تحمل کنند.

دارای ثبات در ابعاد:

بدلیل اینکه فلز ماده ای است که در مقایسه با مصالح اورگانیک در مراحل پروسه مختلف شکل می گیرد بنابراین مقاطع کاملاً صاف و هم شکل بوده و دارای کیفیت یکسانی میباشند.

مقاوم در برابر آتش:

مقاطع فولادی و مصالح غیر قابل اشتعال میباشند. این مصالح نمی سوزند و باعث گسترش حریق در فضاهای مختلف ساختمان نمیگردند. بنابراین می‌توانند هزینه بیمه کمتری را برای بیمه نمودن ساختمان در برابر آتش بپردازند.

مقاومت : (STRENGTH)

مقاطع فولادی جدار نازک در مقایسه با دیگر مصالح ساختمانی دارای بالاترین نسبت مقاومت به وزن می‌باشند.

مزایای سیستم ساختمانی سازه های فولادی سبک برای ساخت و ساز:
(
برای طراحان)

 انعطاف در طراحی:

برای وجود تنوع زیاد در شکل مقاطع فولادی جدار نازک و اجرایی که برای تکمیل این سیستم ساختمانی تولید میگردد، امکانات نامحدودی را برای طراح جهت ارائه ایده های مختلف طراحی ایجاد می‌کند.

لذا طراح میتواند از این سیستم در انواع پروژه های ساختمانی با کاربری های متنوع بدون نیاز به تولید مقاطع و مصالح خاص استفاده نماید.

تنوع در مصالح نما:

سطوح بیرونی ساختمان با سیستم LSF می تواند با انواع مصالح نمایی که معمار پروژه می خواهد پوشش داده شود. از نماهای قابل استفاده میتوان به مصالح بنّایی و آجر، انواع سنگهای نما و نماهای آلومینیومی و نماهای چوبی و مصالح سرامیکی و نماهای PVC و… اشاره نمود.
در سطوح داخلی ساختمان و پانل های گچی، مستقیما بر روی المان های فولادی جدار نازک دیوار متصل می‌گردند.

برآورد نمودن الزامات استانداردهای مربوط به عملکرد ساختمان:
سیستم سازه های فولادی سبک به راحتی میتواند بالاترین ضوابط استانداردهای مربوط به طراحی سازه و انرژی و مقاومت در برابر آتش و عملکرد صوتی را برآورده نماید.

تنوع در مصالح نما
تنوع در مصالح نما

سیستم ساختمان مدرن:

سیستم LSF یک سیستم ساختمانی کاملا سازگار با مدرن ترین سیستم های ساختمان سازی در دنیا می باشد.(برای سازندگان)

سرعت در اجرای سیستم:

سیستم LSF یک سیستم سریع و آسانی بوده و بدون استفاده از نیروهای کاری با تخصص بالا قابل اجرا می باشد. بدلیل سبک بودن وزن اجرای سازه های فولادی سبک، نسبت به مصالح مرسوم دیگر، المانها به راحتی قابل حمل و نصب بوده و در نتیجه سرعت کار بسیار بالاست.
به طور معمول در سیستمهای متداول یک تیم با تجربه چهار نفره قادر هستند تمام دیوارهای یک خانه سه اتاق خوابه را، در یک روز نصب نمایند. این سرعت باعث می گردد که زمان اتمام پروژه به حداقل ممکن برسد.

زمان توقف کم:

به دلیل اینکه سیستم قابلیت نصب در تمام شرایط جوی، مانند هموای خشک و در سرمای شدید را دارا میباشد و از طرفی زمان اندکی را برای نصب در کارگاه نیاز دارد و لذا به طور معمول می‌توان در تمام فصول سال و در تمام شرایط جوی این سیستم ساختمانی را نصب نمود.

فعالیت های موازی و بدون وقفه در بخشهای دیگر ساختمان:

به دلیل اینکه سیستم سازه ای ساختمان و پوشش خارجی آن بسیار سریع نصب می گردد. لذا بقیه فعالیتهای ساختمان مانند تأسیسات مکانیکی و برقی و نازک کاری سطوح داخلی میتوانند به طور مستقل و به موازات تکمیل شدن نمای بیرون انجام گیرند.

سهولت در نصب سیستم های تأسیسات:

کلیه  کابلهای برق و لوله های آب و داکتهای تأسیساتی میتوانند قبل از نصب پانل های گچی سطوح داخلی، به راحتی در فضاهای خالی موجود در داخل دیوارها اجرا گردند.

نیاز کم به تجهیزات:
به دلیل اینکه قطعات ساختمانی سیستم دیوار نازک در قطعات سبک و قابل حمل توسط افراد به کارگاه منتقل می گردد لذا برای جابجایی و نصب این سیستم نیاز به ماشین آلات خاص نمی‌باشد. تجهیزات مورد نیاز برای نصب این سیستم محدود به یک سری تجهیرات پایه ای قابل حمل می‌باشد.

نیاز به فضاهای کم کارگاهی:

به دلیل تحول قطعات ساختمانی در زمان مقرر مورد نیاز و نیز آماده بودن اغلب قطعات برای نصب فضاهای بسیار محدودی برای نگهداری قطعات نیاز بوده و اتلاف مصالح نیز در حداقل ممکن می باشد.

ایمنی در محل کارگاه:

به دلیل سبک بودن قطعات، نیاز به تجهیزات و ماشین آلات خاص نبوده و سطح مورد نیاز برای کار نیز، در فضای بسیار محدودی می‌باشد لذا باعث می گردد که امنیت افراد و کارکنان به طور کامل در کارگاه تأمین باشد.

کاهش هزینه ها:

علاوه بر مزیت های فوق که باعث کاهش هزینه های اجرا میگردد به دلیل عملکرد حرارتی خوب سیستم دیوار نازک حجم موتور خانه و ظرفیت سیستم گرمایش و سرمایش کم شده و باعث کاهش در هزینه های سیستم های تأسیسانی می گردد.(برای ساکنین)

هزینه ها بهره برداری کمتر:
سیستم LSF هزینه بهره برداری کمتری را به ساکنین تحمیل میکند. به دلیل دوام بالای مصالح و نیزعملکرد حرارتی خوب این سیستم، ساکنین هزینه کمتری را برای تعمیرات و نیز سرمایش محیط ساختمان پرداخت خواهند نمود.

عملکرد صوتی خوب:

عایق های صوتی موجود در سیستم LSF باعث کاهش شدت صوت ضربات و نیز عایق های صوتی تعبیه شده در فضاهای داخلی دیوار باعث کاهش صوت منتقل شده در فضاهای داخلی ساختمان

می گردند. در این سیستم فضاهای های داخلی ساختمان دارای آرامش و راحتی بالایی می باشند.

محیط داخلی سالم:

به دلیل سازگار بودن مصالح مورد استفاده در این سیستم با محیط زیست انسانی و بی اثر بودن

مصالح، هیچ گونه بخارات سمی در محیط وجود ندارد و با کنترل و مسدود نمودن روزنه های ورود هوا در این سیستم کیفیت هوای داخلی ساختمان قابل کنترل و مطبوع میباشد.
مشکلاتی مانند جمع شدگی و کپک زدگی بر روی اجزای دیوارها در این سیستم وجود نخواهد داشت.

مقاومت در برابر آتش:
تمام مصالحی که در سیستم ساختمانی LSF مورد استفاده قرار میگیرد قابل اشتعال نبوده و دارای مقاومت بالا در برابر آتش میباشند. سیستم های ساختمانی دیوار نازک کلیه ضوابط استانداردهای معتبر را در زمینه عملکرد آتش برآورد نموده و تأییدیه های لازم در این زمینه را دارا می‌باشند.

مقاوم در برابر زلزله و طوفانهای شدید:
تجربه های قبلی در طوفانها و زلزله های گذشته، نشان میدهد که سازه های LSF دارای عملکرد بهتری در برابر بارهای زلزله و طوفان نسبت به سیستمهای ساختمانی دیگر می‌باشند. بدلیل سبک بودن این سیستم ساختمانی، نیروی زلزله کمتری به آن اعمال می گردد.

 

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید