فرآیند تولید نبشی

مقالات

یکی از پر مصرف ترین مقاطع فولادی در سازه های فولادی، ساختمان ها، ماشین سازی، دکل های انتقال برق، کشتی سازی، ساختن خرپا، اتصال تیرها و ستون ها، مهاربند ستون ها، نبشی می‌باشد.

مقطع فولادی با شکل L که از دو بال مساوی یا نامساوی تشکیل شده است و همچنین به دو صورت نورد سرد و نورد گرم تولید میشوند.

انواع روش تولید نبشی:

نبشی نورد سرد :

که به آن نبشی پرسی نیز میگویند از خم شدن ورق فولادی (فرمینگ) تولید میشود و معمولادر ضخامت پایین (نهایتا ۵میلیمتر) تولید میشود و بخاطر تنش ایجاد شده در محل خم و همچنین ضخامت کمتر محل اتصال دوبال، به نسبت نبشی تولید شده به روش نورد گرم (نوع فابریک) دارای مقاومت خمشی کمتری میباشد و معمولا در مکانهایی که نیروی خمشی کمی وجود دارد استفاده میشود و چون از ورق فولادی تولید میگردد، قیمت بالاتری نیز دارد.
در سازه کناف ساختمان و یا تولید قفسه های فروشگاهی و یا هر جایی که نیاز به پهنای بال زیاد نبشی در مقابل ضخامت کم آن (سبک سازی یک نبشی با بالهای پهن) است، میتوان از نبشی پرسی استفاده نمود.

تولید نبشی
نبشی را می توان قطعه ای متعلق به گروه پروفیل ها در نظر گرفت

نبشی تولید شده به روش نورد گرم(فابریک):

از نورد شمش های فولادی در درجه حرارتی حدود ۱۳۵۰درجه سانتیگراد تولید میگردد.و پس از سرد شدن به علت به وجود آمدن تنش در نبشی آن را از دستگاه صاف کن (اتوی نبشی) عبور میدهند تا تنشهای موجود گرفته شود و نبشی بصورت صاف بسته بندی گردد.

نبشی

نبشی پرسی و فابریک هم در شکل ظاهری و هم در نوع کاربرد و همچنین قیمت با یکدیگر تفاوت دارند و عمده نبشی موجود در بازار ایران، نبشی فابریک میباشد. از عمده تولید کنندگان نبشی فابریک در ایران میتوان به فولاد آریان بویین زهرا و یا فولاد ناب تبریز و گروه صنعتی شکفته و پرگاس استیل اشاره نمود.

نبشی در دو طول ۶ متری و ۱۲ متری وسایزهای مختلف و ضخامت های مختلف تولید میگردد. به عنوان نمونه نبشی سایز ۵۰*۵۰  (یعنی طول هر کدام از بالهای نبشی ۵۰ میلیمتر است) میتواند با ضخامتهای ۳،۴،۵ و حتی ۶ میلیمتر تولید شود ودر بازار موجود است.

نحوه نمایش آن هم به این صورت میباشد:

L50*50*3     ویا L50*50*4  ویاL50*50*5

که با عنوان نبشی فوق سبک ،سبک و سنگین در بازار معرفی میشوند.

انواع نبشی از نظر شکل ظاهری:

نبشی بال مساوی و نامساوی:

نبشی تولید شده در بازار ایران از نوع بال مساوی است.
بدلیل مصرف کمِ نبشی بال نامساوی، در ایران تولید نمیگردد و معمولا وارداتی میباشد. اما بعضی از برشکاری ها، امکانات تولید نبشی بال نامساوی را دارند؛ بدین صورت که نبشی بال مساوی را تهیه کرده و با برش از یکی از بالهای نبشی، آن را بصورت نامساوی در میاورند. به عنوان مثال نبشی بال مساوی ۱۲۰ *۱۲۰ را به نبشی بال نامساوی ۱۲۰* ۱۰۰تبدیل میکنند.

جنس نبشی های معمول، از فولاد ST37 میباشد که یک نوع فولاد ساختمانی است. ولی برای ساخت دکلها و یا سازه های فولادی با مقاومت بیشتر، از نبشی با جنس فولاد  ST52 استفاده میشود که مقاومت بالاتری دارد.

نبشی بخاطر وزن کم به نسبت تیرآهن و همچنین شکل ظاهری آن، بخوبی قابلیت آبکاری و پوشش دهی را دارد. و در جاهایی مثل دکلهای مخابراتی و یا انتقال نیرو که نیاز به پوشش گالوانیزه است، بخوبی این قابلیت را دارد تا هم گالوانیزه گرم و هم گالوانیزه سرد شود.

نبشی لقمه(گونیا):

برای اتصال تیر ها و ستونها در اتصال جوشی بهترین قطعه، نبشی لقمه میباشد که به نبشی گونیا نیز معروف است. و معمولا طول آن، اندازه بال نبشی است مثلا در نبشی لقمه ۱۰ از نبشی ۱۰*۱۰ استفاده میشود که به طول ۱۰ سانتیمتر بریده میشود.

برش نبشی لقمه بوسیله نبشی بُر (گیوتین)انجام میگیرد.

نبشی لقمه
نبشی لقمه – سپاهان فولاد

مواردی که برای یک نبشی باکیفیت باید در نظر گرفت:

– درکلیه مقاطع فولادی، در حین نورد گرم، تنش انبساطی بوجود می آید. در مقاطع با شکل زاویه‌دار مثل نبشی و ناودانی، باید بعد از سرد شدن، این تنش از بین برود. برای از بین بردن این تنش، از صاف‌کن استفاده میشود. اگر این عمل بخوبی انجام نگردد باعث میشود که نبشی دارای انحنا در طول گردد که یک عیب بزرگ برای استفاده نبشی میباشد.

– همچنین طول بالها باید در محدوده استاندارد با رواداری مجاز باشد و هر دو بال به بک اندازه باشند(نبشی بال مساوی).

– ضخامت نبشی خیلی مهم است و اگر به‌درستی رعایت نشود می‌تواند هزینه خرید ما را افزایش دهد(اگر ضخامت بیشتر از حد مجاز استاندارد باشد.) و یا می‌تواند باعث کاهش مقاومت خمشی نبشی بنا بر محاسبات مهندسی ما گردد(اگر ضخامت کمتر از حدمجاز استاندارد باشد).

برای دریافت آخرین قیمت نبشی، کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید